Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten, de daaruit voortvloeiende bestellingen, contracten, leveringen, producten en diensten, van welke aard dan ook tussen ProMaCon bvba en de klant. Door het plaatsen van een bestelling verklaart de klant zich akkoord met deze voorwaarden, dewelke steeds voorrang hebben op de eventuele algemene voorwaarden van de klant zelf. Afwijkingen en aanvullingen zijn slechts bindend indien deze tussen de verschillende partijen schriftelijk zijn overeengekomen. ProMaCon is gerechtigd derden in te schakelen bij het uitvoeren van haar overeenkomsten en behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden ten allen tijde aan te passen of te wijzigen. De klant wordt verzocht regelmatig de algemene voorwaarden te consulteren om zo op de hoogte te blijven van de laatste evoluties.
Alle aanbiedingen en offertes van ProMaCon bvba zijn vrijblijvend tot op het ogenblik dat de overeenkomst tot stand komt. De overeenkomst komt tot stand wanneer de klant de offerte voor akkoord ondertekent en terugzendt naar ProMaCon bvba en ProMaCon dit akkoord bevestigd. Elke bestelling of orderbevestiging door de klant, verbindt de klant aan de overeenkomst. De overeenkomst vervangt alle eerder afgesloten mondelinge en/of schriftelijke akkoorden. De uitvoering van de bestelling en opmaak van planning start vanaf ontvangst van het voorschot. Alle wijzigingen ten opzichte van de offerte tijdens en/of na de uitvoering, meerwerken of opleveringspunten worden in regie uitgevoerd. Voor elk oponthoud of elke stilstand in de werken, niet te wijten aan ProMaCon bvba, zal een aanrekening gebeuren à rato van de regieprijzen. Onze prijzen zijn steeds exclusief BTW.
Regiewerken volgens dagtarieven worden gecalculeerd aan gemiddeld 8 uur per dag. Indien er langere dagen worden gepresteerd, worden de overuren verrekend. Dagen waarop er minder dan 8u worden gewerkt wegens redenen te wijten aan de klant (wachttijden, te kort aan werk, etc…) worden verrekend als een volle dag.
Regiewerken volgens uurtarieven worden aangerekend per begonnen vol uur.
Regiewerken zijn steeds exclusief materiaal, transportkosten en exclusief BTW, tenzij anders overeen gekomen.
De werkzaamheden worden uitgevoerd tijdens de normale werktijden van de bouw.
Bij bouw, renovatie en alle andere opdrachten waarbij administratieve vergunningen of goedkeuringen te pas komen dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid wat de administratieve vergunningen betreft. Eventuele schade en boetes vallen integraal ten laste van de klant. De klant dient er zorg voor te dragen dat vóór de aanvang van de werken de werf vlot bereikbaar en vrij is en dat er vrije toegang voor ons voorzien is.
De werf dient door de klant, in het voordeel van de aannemer, kosteloos voorzien te worden van water, elektriciteit en voldoende parkeergelegenheid.
De annulering van een bestelling of een deel van een bestelling door de klant is mogelijk, uiterlijk binnen de 8 dagen na bestelling EN zolang ProMaCon haar werkzaamheden nog niet heeft aangevat, mits betaling van een schadevergoeding van 30% van de overeengekomen prijs, met een minimum van € 500,00.
Ingeval van faillissement, kennelijk onvermogen of overmacht, behouden wij ons het recht voor de overeenkomst eenzijdig en zonder nood aan voorafgaande ingebrekestelling op te zeggen.
Onze diensten worden geleverd zoals omschreven in de offerte of bestelbon. De klant dient deze onmiddellijk te controleren. Eventuele klachten moeten uiterlijk binnen de 8 werkdagen na ontvangst of uitvoering worden overgemaakt. Verborgen gebreken dienen uiterlijk binnen de 8 werkdagen na de ontdekking gemeld te worden. Diensten en werken, niet beschreven in onze offerte zijn niet voorzien.
In alle gevallen waarin ProMaCon gehouden is tot betaling van schadevergoeding, zal deze nooit hoger zijn dan de waarde van de factuur met betrekking tot het product of dienst waardoor of in verband waarmee de schade is veroorzaakt, met een maximum van € 15.000,00. Indien de schade gedekt is door de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van ProMaCon, zal de schadevergoeding bovendien nooit hoger zijn dan het bedrag dat in het betreffende geval daadwerkelijk door de verzekeraar wordt uitgekeerd.
Het tijdstip van aanvang en beëindigen der werken wordt slechts als aanwijzing opgegeven en is niet bindend. Vertraging in de planning geeft de klant geen recht op schadevergoeding of prijsvermindering, noch op ontbinding van de overeenkomst. Indien de partijen uitdrukkelijk een bindende leveringstermijn zijn overeengekomen, wordt deze termijn verlengd indien de klant in gebreke blijft om informatie, documenten over te maken of indien er bijkomende werken nodig blijken.
Alle geleverde materialen blijven eigendom van ProMaCon bvba tot op het ogenblik van de volledige betaling van de werken. De klant staat vanaf de levering op de werf in voor schade aan en vervreemding van deze goederen. De klant staat tevens in voor schade aan en vervreemding van materiaal dat zich op de werf bevindt en neemt voor dit alles een gegoede verzekering, ook tegen brand- en stormschade, dit alles in voordeel van ProMaCon bvba.
Bij bestelling dient er een voorschot betaald van 45% op de bestelling, tenzij anders overeen gekomen. Dit voorschot is contant betaalbaar. Werken worden pas ingepland na betaling van dit voorschot. Verder werken wij met maandelijkse deelfacturatie à rato van de vordering van de door ons uitgevoerde werken. Tenzij anders overeengekomen, zijn onze facturen ten laatste betaalbaar 14 dagen na factuurdatum. Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de factuur op de vervaldag is van rechtswege en zonder ingebrekestelling de klant een nalatigheidintrest verschuldigd aan de intrestvoet bepaald in artikel l 5 van de Wet van 02/08/2002 ter Bestrijding van de Betalingsachterstand bij Handelstransacties. Er wordt ook een forfaitaire schadevergoeding in rekening gebracht van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van € 150,00 en worden eventuele andere verschuldigde sommen onmiddellijk in zijn geheel opeisbaar. De verschuldigde intrest wordt berekend vanaf de datum van vervaldag tot aan de volledige betaling. Bovendien behoudt ProMaCon bvba zich het recht voor om de verdere uitvoering van haar verbintenissen op te schorten totdat de klant de vervallen facturen heeft betaald.
Betwistingen dienen binnen de acht werkdagen na verzending van de factuur per aangetekend schrijven kenbaar gemaakt te worden. Een betwisting kan in geen geval een uitstel of schorsing van betaling verantwoorden.
De betaling der facturen, gedeeltelijk of in zijn geheel, geldt als oplevering en aanvaarding van de uitgevoerde werken of geleverde materialen. Pas na de volledige betaling der facturen, zal ProMaCon de wettelijk verplichte documenten (attesten, handleidingen, etc…) digitaal aan de klant overmaken.
Alle facturen zijn betaalbaar op hun vervaldag door overschrijving op het rekeningnummer van ProMaCon bvba vermeld op de betreffende facturen. Elke betaling wordt aangerekend op de oudste vervallen factuur, en eerst op de verschuldigde intresten en kosten. Toegestane kortingen vervallen bij het niet respecteren van de algemene verkoopsvoorwaarden.
ProMaCon is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen of de werken tijdelijk stop te zetten en de reeds uitgevoerde werken te factureren, indien de klant één of meer van zijn verplichtingen voortspruitende uit deze overeenkomst geheel of gedeeltelijk niet nakomt (zoals een niet-betaling van de factuur) zonder dat de klant aanspraak kan maken op enige schadevergoeding. Verder is ProMaCon gerechtigd de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en van rechtswege met onmiddellijke ingang te beëindigen in het geval de klant in staat van faillissement is verklaard, de klant een gerechtelijk akkoord heeft gevraagd of aanvaard, of meer algemeen de klant in staking van betaling verkeert.
ProMaCon verbindt zich ertoe alle te verstrekken diensten met zorg uit te voeren. Alle prestaties zijn middelenverbintenissen. ProMaCon is niet aansprakelijk voor fouten in de uitvoering te wijten aan onvoldoende of verkeerde informatie door de klant. Wat de diensten afkomstig van derde leveranciers betreft, aanvaardt ProMaCon geen enkele aansprakelijkheid boven of anders dan de aansprakelijkheid die de derde leveranciers bereid zijn te aanvaarden voor hun producten of diensten.
De klant gaat ermee akkoord dat het door ProMaCon voor de klant uitgevoerde werk wordt opgenomen in het referentieportfolio van ProMaCon en dat foto’s van de resultaten mogen worden genomen en eventueel worden publiceerd.
Overmachtsituaties zoals bijvoorbeeld stakingen, publieke onrust, administratieve maatregelen en andere onverwachte gebeurtenissen waarover ProMaCon geen controle heeft, bevrijden ProMaCon, voor de duur van de hinder en voor hun draagwijdte, van haar verbintenissen, zonder recht op enige prijsvermindering of schadevergoeding voor de klant.
Eventuele prijsstijgingen van de voorziene materialen van minstens 5%, gerekend tussen het moment van opmaak van de offerte en het moment van levering kunnen worden doorgerekend aan de klant.
Het Belgisch recht is van toepassing op de overeenkomsten van ProMaCon. In geval van conflict met betrekking tot het sluiten, de geldigheid, de uitvoering en/of de beëindiging van deze overeenkomst, zullen de contracterende partijen de nodige inspanningen leveren met het oog op een minnelijke schikking . Indien geen minnelijke schikking mogelijk blijkt, zal elk geschil worden beslecht door de bevoegde rechtbank van het arrondissement van onze maatschappelijke zetel.